Procedura kontroli przedsiębiorstwa
Tryb wykonywania czynności kontrolnych przez Komendanta Wojewódzkiego Policji w Bydgoszczy u przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania broni w ramach usług rusznikarskich, obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, a także ich przechowywania i ewidencjonowania.
- Komendant Wojewódzki Policji w Bydgoszczy, albo upoważniony funkcjonariusz Policji w ramach posiadanych kompetencji, corocznie planuje i przeprowadza kontrole po uprzednim dokonaniu analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania broni w ramach usług rusznikarskich, obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, a także ich przechowywania i ewidencjonowania.
- Analiza obejmuje identyfikację obszarów podmiotowych i przedmiotowych, w których ryzyko naruszenia przepisów jest większe.
- Analiza prowadzona jest w oparciu o dokumentację w postaci:
- informacji o dokonanej sprzedaży materiałów wybuchowych, broni i istotnych części broni, amunicji i istotnych części amunicji, o sprzedaży wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;
- protokołów kontroli, wydanych zaleceń i informacji od kontrolowanego o zrealizowaniu zaleceń pokontrolnych;
- pism instytucji i osób fizycznych o ewentualnych nieprawidłowościach w prowadzeniu działalności gospodarczej;
- innej dokumentacji.
- Upoważnienia do kontroli oraz zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podpisuje Komendant Wojewódzki Policji w Bydgoszczy, albo upoważniony funkcjonariusz Policji (w ramach posiadanych kompetencji).
- Czynności kontrolne podejmowane są nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia. Na wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia.
- Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli zawiera:
- oznaczenie organu;
- datę i miejsce wystawienia;
- oznaczenie przedsiębiorcy;
- wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli;
- podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia.
- Powyższe czynności wykonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego pisemnie upoważnionej.
- Upoważnieni funkcjonariusze, przystępują do wykonywania czynności kontrolnych po okazaniu przedsiębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej legitymacji służbowej oraz upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
- Kontrolę przeprowadza się w godzinach pracy kontrolowanego, a w sytuacjach szczególnie uzasadnionych – o każdej porze.
- Kontrola może być przeprowadzana w siedzibie kontrolowanego przedsiębiorcy, innych miejscach związanych z wykonywaniem działalności gospodarczej lub w siedzibie organu kontrolującego.
- Udokumentowanie podjęcia czynności kontrolnych, po uprzednim wykluczeniu faktu prowadzenia kontroli przez inny organ kontrolny, następuje w książce kontroli przedsiębiorcy.
- Czynności kontrolne w szczególności obejmują sprawdzenie:
- zgodności wykonywanej działalności gospodarczej z posiadaną koncesją,
- uprawnień i kwalifikacji osób uprawnionych do kierowania koncesjonowaną działalnością oraz osób zatrudnionych przy obrocie materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym,
- sposobu zabezpieczenia pomieszczeń magazynowych, w tym wyposażenie w sprzęt przeciwpożarowy i systemy alarmowe,
- sposobu i prawidłowości prowadzenia dokumentacji dotyczącej ewidencji materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, z uwzględnieniem zgodności stanów ewidencyjnych ze stanami faktycznymi,
- oceny dokumentacji stanowiącej podstawę zakupu i sprzedaży materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym,
- przestrzegania terminów przekazywania informacji o sprzedaży materiałów wybuchowych, broni, amunicji, wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowy lub policyjnym oraz kontroli przestrzegania warunków sprzedaży.
- Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół kontroli, który zawiera między innymi opis ustalonego przez kontrolujących stanu faktycznego, w tym stwierdzone nieprawidłowości oraz ich zakres.
- Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach. Jeden z nich kontrolujący pozostawia kontrolowanemu przedsiębiorcy.
- Protokół podpisują kontrolujący funkcjonariusze oraz kontrolowany przedsiębiorca lub osoba przez niego pisemnie upoważniona.
- Przed podpisaniem protokołu kontrolowany przedsiębiorca może złożyć na piśmie zastrzeżenia, w terminie trzech dni roboczych od dnia przedstawienia mu protokołu do podpisu. O nieuwzględnieniu zastrzeżeń, o których mowa, kontrolujący informują kontrolowanego przedsiębiorcę na piśmie.
- O odmowie podpisania protokołu przez kontrolowanego przedsiębiorcę kontrolujący czyni wzmiankę w protokole kontroli.
- Odmowa podpisania protokołu przez kontrolowanego przedsiębiorcę nie stanowi przeszkody do podpisania go przez kontrolujących funkcjonariuszy.
- Kontrolujący może utrwalić przebieg kontroli za pomocą technik audiowizualnych. Nośniki obrazu i dźwięku, na których utrwalono przebieg kontroli, załącza się do protokołu kontroli.
- W przypadku, gdy protokół zawiera wnioski (dotyczące dalszego postępowania wobec przedsiębiorcy), dające podstawę do wszczęcia postępowania w sprawie cofnięcia koncesji, organ kontrolujący przekazuje kopię protokołu kontroli organowi koncesyjnemu w terminie dni od dnia zakończenia kontroli.
- Kontrole z prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania broni w ramach usług rusznikarskich, obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym prowadzone są z poszanowaniem podstawowych zasad kontroli oraz standardów pracy rekomendowanych przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz wytycznych Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie zasad prowadzenia kontroli w urzędach obsługujących organy lub w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Źródła:
- Ustawa z dnia 6 marca 20018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r., poz. 646 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2019 r., poz. 284 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 1214).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 października 2019 r. w sprawie ewidencjonowania przeznaczonych do obrotu oraz przyjętych na przechowywanie lub w komis materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lun policyjnym oraz transakcji obrotu i transakcji w zakresie pośrednictwa (Dz. U. z 2019 r., poz. 2235).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 października 2019 r w sprawie ewidencjonowania wytworzonych oraz przyjętych do remontu, naprawy, przerobienia, oznakowania, pozbawienia cech użytkowych lub zniszczenia materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 2241).
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27 października 2010 r. w sprawie pomieszczeń magazynowych i obiektów do przechowywania materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz. U. z 2010 r. Nr 222, poz. 1451).
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 lipca 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji, transporcie wewnątrzzakładowym oraz obrocie materiałów wybuchowych, w tym wyrobów pirotechnicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 262).