Działalność Wydziału Kontroli KWP w Bydgoszczy za 2007 r.
Do podstawowych zadań Wydziału Kontroli KWP w Bydgoszczy należą:
- prowadzenie kontroli,
- przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg oraz wniosków kierowanych do Komendy Wojewódzkiej, a także koordynowanie i nadzorowanie rozpatrywania skarg i wniosków przez jednostki Policji i komórki organizacyjne Komendy Wojewódzkiej,
- sprawdzanie funkcjonowania komórek organizacyjnych Komendy Wojewódzkiej oraz jednostek terenowych Policji z wykorzystaniem metod audytowych i analiz,
- koordynowanie działań bezpieczeństwa i higieny służby i pracy, ochrony przeciwpożarowej w komórkach organizacyjnych Komendy Wojewódzkiej oraz jednostkach Policji województwa,
- przygotowywanie analiz systemowych funkcjonowania Policji, głównych kierunków pracy oraz sprawozdań z ich realizacji.
Kontrole są prowadzone w oparciu o przepisy Zarządzenia nr 49 MSWiA z dnia 19 czerwca 2007 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. Urz. MSWiA z 2007 r. nr 7, poz. 30).
Do dnia 05 września 2007 roku obowiązywało natomiast Zarządzenie nr 7 MSWiA z dnia 29 marca 2001 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania kontroli urzędu obsługującego Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz organów i jednostek organizacyjny podległych, podporządkowanych i nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, ze zmianą wprowadzoną przepisami zarządzenia nr 9 MSWiA z 27.05.2002 r. (Dz. Urz. MSWiA z 2001 r. nr 6, poz. 11 i z 2002 r. nr 5, poz. 11).
Ilość kontroli przeprowadzonych w 2007 roku:
W 2007 roku w Wydziale Kontroli KWP w Bydgoszczy zakończono realizację 5. kontroli problemowych (łącznie w 9. podmiotach), rozpoczętych w 2006 roku.
Ponadto w 2007 roku w Wydziale Kontroli KWP w Bydgoszczy zrealizowano (zakończono):
- 13 kontroli problemowych (w 50. podmiotach),
- 12 kontroli doraźnych (w 16. podmiotach),
- 3 kontrole sprawdzające (w 3. podmiotach).
Problematyka kontroli oraz ilość skontrolowanych podmiotów:
Kontrolami zaplanowanymi i zrealizowanymi w 2007 roku przez Wydział Kontroli KWP w Bydgoszczy objęto wszystkie komendy miejskie i powiatowe województwa kujawsko-pomorskiego, a także 7 komórek organizacyjnych KWP w Bydgoszczy. Kontrole problemowe rozpoczęte w 2006 roku i zakończone w 2007 roku, zrealizowane przez Wydział Kontroli KWP w Bydgoszczy:
- „Organizacja służby dyżurnej w jednostkach Policji – prawidłowość i skuteczność reakcji dyżurnych na zaistniałe zdarzenia” – skontrolowano 1 podmiot,
- „Realizacja zadań przez dzielnicowych i jej efektywność w zwalczaniu zagrożenia przestępczością i wykroczeniami” – skontrolowano 2 podmioty,
- „Gospodarowanie funduszem operacyjnym przez dysponentów II stopnia w 2006 roku” – skontrolowano 4 podmioty,
- „Stan techniczno-sanitarny i wyposażenia pomieszczeń dla osób zatrzymanych, zasadność zatrzymania osób, poprawność prowadzonej dokumentacji oraz przestrzeganie praw człowieka” – skontrolowano 1 podmiot,
- „Realizacja I etapu modernizacji i budowy pomieszczeń służbowych na terenie Komisariatu Policji Bydgoszcz-Śródmieście” – skontrolowano 1 podmiot.
Zgodnie z planem kontroli Wydziału Kontroli KWP w Bydgoszczy na 2007 rok Wydział Kontroli KWP w Bydgoszczy zrealizował następujące kontrole problemowe:
- „Przestrzeganie przepisów związanych ze stosowaniem procesowo-prewencyjnego środka przymusu w postaci zatrzymania osoby, z uwzględnieniem stanu techniczno-sanitarnego oraz wyposażenia pomieszczeń dla osób zatrzymanych oraz prawidłowość realizowanych przez jednostki Policji zadań związanych z konwojowaniem osób, w kontekście samowolnych oddaleń”,
- „Prawidłowość podnoszenia mnożnika kwoty bazowej służącego do ustalenia wysokości miesięcznej stawki uposażenia zasadniczego oraz dodatku służbowego lub funkcyjnego funkcjonariuszom przechodzącym na zaopatrzenie emerytalne w komórkach organizacyjnych i jednostkach podległych KWP”,
- „Prawidłowość postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących przyznawania i cofania pozwoleń na posiadanie broni palnej ze szczególnym uwzględnieniem osób będących w zainteresowaniu Policji”,
- „Efektywność poszukiwań osób ukrywających sie przed organami ścigania lub wymiaru sprawiedliwości”,
- „Postępowania o zamówienia publiczne na zakup kamizelek kuloodpornych dla jednostek Policji w latach 2004-2006”,
- „Zasadność płatności za holowanie pojazdów”,
- „Gospodarowanie funduszem operacyjnym przez dysponentów II stopnia w 2007 roku”,
- „Statystyczne odzwierciedlenie prowadzonych i zakończonych postępowań przygotowawczych na formularzach Stp-2 i Stp-3 w kontekście zgodności z merytorycznym i formalnym ich zakończeniem”,
- „Zasadność naliczania dodatkowego wynagrodzenia za obsługę codzienną pojazdu służbowego, wynikającego z Rozporządzenia MSWiA z dnia 29 kwietnia 202 roku w sprawie warunków otrzymania przez policjantów dodatkowego wynagrodzenia za wykonywanie zleconych zadań wykraczających poza obowiązki służbowe”,
- „Prawidłowość przyjmowania, załatwiania i rozpatrywania skarg i wniosków”,
- „Stan bhp w obiektach służbowych”,
- „Stan ochrony p.poż. w obiektach służbowych”,
- „Ocena warunków bezpieczeństwa pełnienia służby policjantów i ochrony przeciwpożarowej w Ogniwach Prewencji na Wodach oraz Posterunkach Sezonowych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego”.
- Łącznie kontrolami problemowymi objęto 50 podmiotów.
Problematyka realizowanych przez Wydział Kontroli KWP w Bydgoszczy kontroli sprawdzających:
- „Koncepcja i sposób realizacji funkcji nadzorczych nad pionami kryminalnymi jednostek terenowych przez Wydział Kryminalny KWP w Bydgoszczy. Efektywność wybranych elementów pracy operacyjnej i dochodzeniowo-śledczej”,
- „Realizacja poleceń Zastępcy KGP, zawartych w piśmie l.dz. T-III-1236/835/05, dotyczących kierunków działań naprawczych w Policji w celu zwiększenia efektywności pracy operacyjnej”,
- „Realizacja czynności na miejscach zdarzeń i we wstępnej fazie postępowań przygotowawczych prowadzonych w sprawach najpoważniejszych przestępstw kryminalnych oraz nadzór przełożonych służbowych”.
Łącznie kontrolami objęto 3 podmioty.
Problematyka realizowanych w Wydziale Kontroli KWP w Bydgoszczy kontroli doraźnych:
- „Prawidłowość realizacji zadań z zakresu spraw kadrowych funkcjonariuszy KPP w Tucholi, współpraca kierownictwa jednostki ze związkami zawodowymi”,
- „Prawidłowość sporządzania dokumentacji statystycznej o przestępczości Stp-1 w KP Bydgoszcz-Szwederowo”,
- „Poprawność prowadzenia i obiegu dokumentacji związanej z realizacją postępowań w sprawach o wykroczenia, poziom i jakość czynności wyjaśniających w KPP w Tucholi”,
- „Zasadność wnioskowania i sposób wykorzystania informacji operacyjnych, uzyskanych w toku wykonywania lokalizacji wybranych nr IMEI i kart SIM, działających w telefonii komórkowej”,
- „Prawidłowość postępowania z pojazdami usuniętymi na podstawie art. 130a Ustawy Prawo o ruchu drogowym, w KMP Bydgoszcz”,
- „Prawidłowości podniesienia mnożnika kwoty bazowej służącego do ustalenia miesięcznej stawki w KMP w Toruniu”,
- „Prawidłowość funkcjonowania SRD KMP w Toruniu”,
- „Efektywność służby patrolowej oraz zasadność wykorzystania pojazdów służbowych w KPP w Radziejowie”,
- „Przestrzeganie procedur związanych z pobytem cudzoziemców w areszcie w celu wydalenia przy KMP we Włocławku”,
- „Prawidłowość prowadzenia gospodarki kasowej”,
- „Realizacja zadań służbowych w świetle uregulowań wynikających z treści Zarządzenia nr 609 KGP z dnia 25.06.2007 r. w sprawie pełnienia służby na drogach przez policjantów”,
- „Sposób realizacji wybranych postanowień Umowy nr 30/2007 dotyczącej parkowania pojazdów oraz przechowywania część i podzespołów zabezpieczonych do postępowań prowadzonych przez KPP w Tucholi”.
Łącznie kontrolami objęto 14 podmiotów.
Skutki i efekty kontroli – realizacja wniosków pokontrolnych:
W wyniku przeprowadzonych w 2007 roku kontroli nie wnioskowano o wszczynanie nowych postępowań dyscyplinarnych. W jednym przypadku wnioskowano o uzupełnienie zarzutów w toczącym się juz postępowaniu dyscyplinarnym.
Wybrane przykłady ujawnionych i wyeliminowanych nieprawidłowości:
kontrola problemowa nr 1
- stwierdzono fakt niewystarczającego sprawowania nadzoru bezpośredniego przez Komendanta i jego Zastępców, poprzez zaakceptowanie nieprawidłowych decyzji w związku ze stwierdzeniem 3 przypadków bezpodstawnego sporządzenia protokołów zatrzymania osoby z faktycznie wykonanym doprowadzeniem w związku z ujęciem sprawcy na gorącym uczynku popełnienia wykroczenia lub bezpośrednio potem,
- ujawniono 1 przypadek sporządzenia niewłaściwego protokołu zatrzymania osoby, 51 przypadków zaznaczania w protokole niewłaściwej podstawy prawnej zatrzymania osoby (bez osadzenia), 60 przypadków braku adnotacji w protokołach zatrzymania osoby (z osadzeniem) na temat kwalifikacji prawnej w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa lub wykroczenia oraz każdorazowego dokonywania przeszukania osoby podejrzanej umieszczanej w pomieszczeniach przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia,
kontrola problemowa nr 8
- polecono intensyfikację nadzoru nad prawidłowością wypełniania formularzy statystycznych Stp-2 i Stp-3 zgodnie z zasadami określonymi w Zarządzeniu Nr 350 Komendanta Głównego Policji z dnia 1 lipca 2003 roku i Decyzji Nr 41/04 Komendanta Wojewódzkiego Policji w Bydgoszczy z dnia 2 marca 2004 roku, szczególnie w zakresie przyjętej kwalifikacji prawnej w zakończonych postępowaniach wieloczynowych na formularzach Stp-2 oraz w sytuacjach, gdy sprawca jednym czynem wypełniał znamiona więcej niż jednego czynu zabronionego, określone w art. 11 § 2 KK,
- zobowiązano do wykorzystania w szerszym zakresie unormowań zawartych w art. 325f KPK, które pozwalają na uproszczenie i przyspieszenie prowadzonych postępowań przygotowawczych w przypadku konieczności ich umorzenia z uwagi na niewykrycie sprawców przestępstwa z wykorzystaniem trybu określonego w art. 308 § 1 KPK,
- polecono ponowne zapoznanie wszystkich policjantów prowadzących postępowania przygotowawcze z zasadami statystycznej rejestracji przestępstw, zawartymi w Zarządzeniu Nr 350 Komendanta Głównego Policji z dnia 1 lipca 2003 roku w sprawie zbierania, gromadzenia, przetwarzania i opracowywania danych statystycznych o przestępczości oraz zamachach samobójczych i wypadkach tonięcia, oraz przeprowadzenie w tym celu stosownego szkolenia w 2007 roku,
kontrola doraźna nr 5 - polecono:
- zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia w zakresie postępowania z pojazdami zabezpieczonymi na podstawie art. 130a Ustawy prawo o ruchu drogowym,
sprawowanie dynamicznego i merytorycznie skutecznego nadzoru służbowego ze strony przełożonych nad policjantami, zajmującymi się problematyką holowanych pojazdów, zmierzającego do wyeliminowania ujawnionych uchybień, - spowodowanie prawidłowego dokumentowania wszystkich podejmowanych czynności,
- egzekwowanie niezwłocznego doręczania właścicielom pojazdów powiadomień o holowaniu pojazdu i konieczności jego odebrania,
- odstąpienie od praktyki wysyłania materiałów do Urzędów Skarbowych z nieuzasadnioną zwłoką, pomimo posiadania wszystkich niezbędnych dokumentów,
- spowodowanie umieszczania w materiałach spraw wszystkich dokumentów związanych z zabezpieczonymi pojazdami,
- sporządzenie pisma do właściciela parkingów strzeżonych celem zobligowania do terminowego przesyłania powiadomień do jednostek wydających dyspozycje usuwania pojazdów o pojazdach nieodebranych z parkingów przez okres 6 miesięcy,
kontrola doraźna nr 9 - polecono:
- podjęcie działań mających na celu wyeliminowanie ewentualnych wątpliwości co do faktycznego zapoznania cudzoziemca z regulaminem obowiązującym w areszcie celem wydalenia (oświadczenie sporządzone w języku polskim) i rozważenie zasadności przetłumaczenia treści oświadczenia na wymaganą ilość języków obcych,
- zobligowanie funkcjonariuszy pełniących służbę ochronną w ACW do rzetelnego dokumentowania jej przebiegu w przeznaczonych do tego książkach prowadzonych przez starszego oddziałowego i oddziałowego, z uwzględnieniem wszystkich wizyt lekarskich i odnotowaniem zarówno faktu przybycia lekarza do aresztu jak i jego opuszczenia,
- spowodowanie prowadzenia – w sposób staranny – rejestru paczek przychodzących do cudzoziemców osadzonych w ACW, polegającego na czytelnych wpisach we wszystkich rubrykach na jakie uznano za zasadne przedmiotowy dokument podzielić,
- uregulowanie w sposób zgodny z § 8 ust. 3 załącznika do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 sierpnia 2004 roku – kwestii potwierdzania przez cudzoziemców podpisem faktu otrzymania przedmiotów o których mowa w § 8 ust. 1 i 2 wskazanego wyżej załącznika do rozporządzenia (pościel, sprzęt stołowy na czas posiłku, środki higieny osobistej, odzież, bielizna i obuwie, jeżeli własny ubiór cudzoziemca jest niezdatny do użytku albo nieodpowiedni ze względu na porę roku lub wymagają tego względy bezpieczeństwa, względy sanitarne),
- wdrożenie w ACW dyspozycji § 12 ust.3 załącznika do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 sierpnia 2004 roku dotyczących zamieszczenia tekstu „Porządku wewnętrznego ...” w widocznym miejscu w każdej celi mieszkalnej dla cudzoziemca w języku polskim oraz, w miarę możliwości w języku zrozumiałym dla przebywających tam cudzoziemców,
wprowadzenie obowiązku dokumentowania wszystkich uzgodnień dotyczących zezwolenia na widzenie z cudzoziemcem – prowadzonych z osobami z jednostek, które cudzoziemca zatrzymały – ze wskazaniem personalnie, z kim uzgodnienia związane z zezwoleniem na widzenie było konsultowane,
kontrola doraźna nr 11 - polecono:
- podjęcie przedsięwzięć mających na celu wyegzekwowanie od podległych policjantów obowiązku informowania dyżurnego jednostki o rozpoczęciu czynności na miejscu zdarzenia drogowego,
- kierowanie na miejsce zdarzenia drogowego również patroli w skład których wchodziliby tylko policjanci pionu prewencji,
- spowodowanie prawidłowego i wyczerpującego dokumentowania w „Książce przebiegu służby” zgłoszeń dotyczących zaistnienia zdarzenia drogowego przez dyżurnych jednostki Policji,
- wyegzekwowanie dokumentowania w notatnikach służbowych rzeczywistego czasu przyjęcia zgłoszenia oraz czasu rozpoczęcia i zakończenia czynności, związanych z zaistniałym zdarzeniem drogowym,
systematycznego i terminowego organizowania i przeprowadzania szkoleń zawodowych z podległymi policjantami.
Materiał dowodowy zebrany w toku kontroli prowadzonych w roku 2007 nie uzasadniał informowania Rzecznika Finansów Publicznych w zakresie naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
Z uwagi na brak podstaw wynikających z ustaleń kontroli – nie kierowano również żadnych zawiadomień do prokuratury.