Sprawozdanie z działalności kontrolnej Wydziału Kontroli KWP w Bydgoszczy w 2013 r.
PRZEPISY REGULUJĄCE ZASADY I TRYB PRZEPROWADZANIA KONTROLI.
Zasady i tryb przeprowadzania kontroli w 2013 roku regulowała Ustawa z dnia 15 lipca 2011 roku o kontroli w administracji rządowej oraz Decyzja nr 65 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 31 maja 2012 roku w sprawie wprowadzenia do stosowania wytycznych w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organy lub w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych.
ORGANIZACJA WYDZIAŁU KONTROLI KWP W BYDGOSZCZY.
Struktura organizacyjna i kadrowa Wydziału Kontroli KWP w Bydgoszczy na koniec 2013 roku przedstawiała się następująco:
- Naczelnik – 1 etat,
- Zespół Kontroli Ogólnopolicyjnej - 7 etatów,
- Zespół Kontroli Finansowo-Gospodarczej – 2 etaty,
- Zespół Audytu i Analiz – 2 etaty,
- Zespół Skarg i Wniosków – 4 etaty,
- Specjalista KSC ds. ochrony ppoż.– 0,8 etatu.
- Pracownik sekretariatu – 1 etat
Łączna liczba wszystkich jednostek i komórek organizacyjnych, wobec których Wydział Kontroli KWP w Bydgoszczy podjął czynności kontrolne w 2013 r.,
Liczba jednostek i komórek organizacyjnych wobec których podjęto przynajmniej jeden raz czynności kontrolne w 2013 r. |
22 |
LICZBA KONTROLI PRZEPROWADZONYCH W 2013 ROKU
PROBLEMATYKA KONTROLI PRZEPROWADZONYCH W 2013 ROKU.
Planowe kontrole finansowo-gospodarcze.
- Ocena prawidłowości realizacji inwestycji polegającej na budowie budynku dla potrzeb KPP w Lipnie: Wydział Zaopatrzenia, Inwestycji i Remontów KWP w Bydgoszczy.
- Ocena prawidłowości powierzania mienia Skarbu Państwa funkcjonariuszom i pracownikom Policji woj. kujawsko-pomorskiego: KMP Grudziądz, KPP Inowrocław.
Planowe kontrole pozostałe.
- Efekty pracy i skuteczność poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania lub wymiaru sprawiedliwości, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji nakazów doprowadzenia, przyjęcia lub osadzenia w zakładzie prawnej izolacji: KPP Sępólno Krajeńskie, KPP Wąbrzeźno, KPP Żnin.
- Poprawność czynności dochodzeniowo – śledczych prowadzonych na miejscu przestępstwa:KPP Golub-Dobrzyń, KPP Mogilno.
- Poziom prowadzenia form pracy operacyjnej w zwalczaniu przestępczości z uwzględnieniem zakresu stosowanych metod i środków pracy operacyjnej: KMP Grudziądz.
- Prawidłowość realizacji procedury Niebieskie Karty w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz podejmowania działań na rzecz pomocy jej ofiarom, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci krzywdzonych: KPP Świecie n/Wisłą, KPP Nakło n/Notercią, KPP Tuchola.
- Zabezpieczenie dowodów rzeczowych w postępowaniu karnym oraz postępowanie z nimi po zakończeniu przedmiotowego postępowania w tym prawidłowość postępowania z zabezpieczonymi pojazdami: KPP Aleksandrów Kujawski, KPP Brodnica.
- Stosowanie instytucji zatrzymania oraz doprowadzenia w celu wytrzeźwienia, realizacja uprawnień przysługujących zatrzymanym i doprowadzonym do wytrzeźwienia: KMP Bydgoszcz, KPP Żnin.
- Efektywność polityki szkoleniowej: KPP Sępólno Krajeńskie.
- Gospodarowanie funduszem operacyjnym przez dysponentów II stopnia: Wydział Wywiadu Kryminalnego KWP w Bydgoszczy, Wydział Kryminalny KWP w Bydgoszczy KPP Brodnica, KPP Chełmno, KPP Golub-Dobrzyń, KPP Rypin, KPP Lipno, KPP Wąbrzeźno.
- Realizacja zadań w Komendzie Miejskiej Policji we Włocławku w zakresie służby kryminalnej, prewencyjnej oraz wspomagającej: KMP Włocławek.
- Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków: KMP Toruń, KPP Chełmno, KPP Nakło n/Notecią.
- Stan ochrony przeciwpożarowej w obiektach służbowych Policji: Wydział Kryminalny KWP w Bydgoszczy, KMP Bydgoszcz, KPP Tuchola
Kontrole doraźne.
- Zasadność i prawidłowość przechowywania zabezpieczonych pojazdów: KMP Toruń.
- Zasadność i prawidłowość przechowywania zabezpieczonych pojazdów: KMP Bydgoszcz.
- Zasadność i prawidłowość wykorzystania pojazdu służbowego z zamontowanym wideorejestratorem: KPP Świecie n/ Wisłą.
- Prawidłowość obiegu dokumentacji w Wydziale Kryminalnym KPP w Aleksandrowie Kujawskim.
- Zgodność stanu faktycznego ze stanem ewidencyjnym broni i amunicji będącej na indywidualnym wyposażeniu policjantów ze stanu KPP w Chełmnie oraz broni i amunicji będącej w użytkowaniu Komendy Powiatowej Policji w Chełmnie.
- Prawidłowość funkcjonowania Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Bydgoszczy.
- Ocena procesu wykrywczego w Komendzie Powiatowej Policji w Aleksandrowie Kujawskim.
- Prawidłowość postępowania z dokumentami niejawnymi w KPP w Chełmnie.
- Poprawność realizacji czynności operacyjno-procesowych w wybranych sprawach:KPP Nakło n/Notecią.
KRYTERIA KONTROLI NAJCZĘŚCIEJ WYKORZYSTYWANYCH DO OCENY DZIAŁALNOŚCI KONTROLOWANEGO PODMIOTU.
OCENY SFORMUŁOWANE NA PODSTAWIE USTALEŃ Z KONTROLI.
OCENA DZIAŁALNOŚCI PODMIOTÓW KONTROLOWANYCH.
Najpoważniejsze w skutkach oraz najczęściej występujące nieprawidłowości i uchybienia stwierdzone w wyniku przeprowadzonych kontroli oraz sformułowane wnioski i zalecenia.
PLANOWE KONTROLE FINANSOWO-GOSPODARCZE.
Temat kontroli: „Prawidłowość realizacji inwestycji polegającej na budowie budynku dla potrzeb Komendy Powiatowej Policji w Lipnie w latach 2011-2012”.
Jednostki / komórki objęte kontrolą: Wydział Zaopatrzenia, Inwestycji i Remontów KWP w Bydgoszczy.
Ocena kontrolowanego podmiotu: pozytywna z uchybieniami.
Zakres przedmiotowy: przygotowanie inwestycji do realizacji, realizacja inwestycji, zakończenie inwestycji.
Stwierdzone uchybienia:
W trakcie kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości natomiast ujawniono uchybienia polegające na:
- niedokładnym sprawdzeniu i zweryfikowaniu dokumentacji przedłożonej przez wykonawcę robót budowlanych związanych z budową nowej siedziby KPP w Lipnie (rzeczywistych obmiarów robót oraz kosztorysów powykonawczych) stanowiącej podstawę dokonanych rozliczeń finansowych;
Wnioski i zalecenia:
- wytknąć osobom odpowiedzialnym niedokładne sprawdzenie i zweryfikowanie dokumentacji przedłożonej przez wykonawcę robót budowlanych związanych z budową nowej siedziby KPP w Lipnie (rzeczywistych obmiarów robót oraz kosztorysów powykonawczych) stanowiącej podstawę dokonanych rozliczeń finansowych,
- zobowiązać powoływanych przez inwestora inspektorów nadzoru budowlanego do rzetelnego sprawdzania i potwierdzania faktycznie wykonanych robót oraz kontrolowania rozliczeń budowy,
- przeanalizować i zweryfikować zapisy dokonane w księgach ewidencyjnych w zakresie zakupionego pierwszego wyposażenia dla KPP w Lipnie użyczonego KWP w Bydgoszczy w kontekście wystawionych dowodów wydania/przyjęcia,
- w miarę możliwości realizować postanowienie zawarte w protokole użyczenia z dnia 20.12.2012 r. zawartym pomiędzy Komendantem Powiatowym Policji w Lipnie a Zastępcą Naczelnika Wydziału Zaopatrzenia, Inwestycji i Remontów KWP w Bydgoszczy w zakresie sukcesywnego przekazywania do KPP w Lipnie sprzętu użyczonego KWP w Bydgoszczy
Temat kontroli: „Prawidłowość powierzania mienia Skarbu Państwa funkcjonariuszom i pracownikom Policji woj. kujawsko-pomorskiego”.
Jednostki / komórki objęte kontrolą: KPP w Inowrocławiu.
Ocena kontrolowanego podmiotu: pozytywnie z uchybieniami.
Zakres przedmiotowy:
- Prawidłowość prowadzenia ksiąg ewidencyjnych mienia Skarbu Państwa, którego dysponentem jest KWP w Bydgoszczy, przekazanego do używania w podmiocie poddanym kontroli.
- Zasady i tryb powierzania mienia funkcjonariuszom i pracownikom Policji:
- na czas pełnienia służby lub wykonywania pracy,
- przechowywanego w magazynie lub innym pomieszczeniu przystosowanym do przechowywania mienia pod bezpośrednim nadzorem funkcjonariusza lub pracownika Policji.
- Nadzór nad realizacją czynności związanych z powierzaniem mienia przekazanego do używania w KPP w Inowrocławiu.
Stwierdzone uchybienia:
W trakcie kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości natomiast ujawniono szereg uchybień polegających na:
- niewłaściwym prowadzeniu ewidencji w zakresie sprzętu łączności i informatyki, co uniemożliwiało ustalenie aktualnego miejsca użytkowania danego rodzaju sprzętu,
- niewłaściwym prowadzeniu ksiąg ewidencyjnych z zakresu uzbrojenia i sprzętu techniczno-bojowego, polegające w szczególności na:
- niedokonywaniu bieżących zapisów,
- braku kompletności wpisów odnośnie aktualnego miejsca użytkowania danego rodzaju sprzętu,
- prowadzeniu zapisów przy użyciu ołówka i wymazywaniu gumką wcześniejszych wpisów, co uniemożliwiało ustalenie poprzednich użytkowników sprzętu,
- braku właściwej weryfikacji faktycznego stanu ilościowego mienia podlegającego przekazaniu ze stanem ewidencyjnym oraz brak wyjaśnienia powstałych rozbieżności przed dokonaniem zmiany personalnej na określonym stanowisku, spowodowane poprzez:
- nieujęcie przekazania dokumentacji i składników majątkowych ujętych w ewidencji sprzętu i materiałów,
- ujęcie w protokole sprzętu nie przypisanego w ewidencji sprzętu będącego na stanie poszczególnych komórek,
- ujęcie w protokole sprzętu kwaterunkowego, kulturalno-oświatowego, medycznego, gospodarczo-warsztatowego i mundurowego będącego na stanie komórek organizacyjnych KPP, którego ilości nie można porównać z prowadzonymi książkami ewidencyjnymi, gdyż w ewidencji podana jest ogólna ilość sprzętu będącego na stanie KPP w Inowrocławiu lub ilość przypisana do konkretnego budynku,
- braku w prowadzonych dowodach technicznych pojazdów pokwitowania faktu pobrania przez policjantów, którym przypisano pojazd do stałego prowadzenia indywidualnego wyposażenia sprzętu transportowego,
- niezawarciu umowy o odpowiedzialności majątkowej / materialnej za powierzone mienie ani umowy o wspólnej odpowiedzialności majątkowej / materialnej z osobami odpowiedzialnymi za prowadzenie magazynu uzbrojenia.
Wnioski i zalecenia:
Komendant Powiatowego Policji w Inowrocławiu zobligowano do:
- Wytknięcia i szczegółowego omówienia z inspektorem Zespołu Administracyjno-Gospodarczego Wydziału Ogólnego oraz starszym inspektorem Zespołu Łączności i Informatyki Wydziału Ogólnego wszystkich ujawnionych nieprawidłowości i uchybień wskazanych w treści wystąpienia pokontrolnego adekwatnie do zakresu zadań realizowanych przez tych pracowników Policji.
- Urzeczywistnienia nadzoru nad problematyką obrotu składnikami majątku znajdującego się na stanie KPP w Inowrocławiu sprawowanego przez Naczelnika Wydziału Ogólnego w zakresie prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych, bezzwłocznej reakcji na nieprawidłowości i uchybienia popełniane przez osoby realizujące zadania przypisane do Wydziału Ogólnego.
- Zobowiązania osób odpowiedzialnych za prowadzenie ewidencji pomocniczej mienia znajdującego się na stanie KPP w Inowrocławiu do:
a) zweryfikowania i uzgodnienia stanów ewidencyjnych poszczególnych składników majątku ze stanem faktycznym, w sposób umożliwiający ustalenie aktualnych użytkowników mienia (komórek/jednostek organizacyjnych),
b) bieżącego dokumentowania w księgach rachunkowych obrotu składnikami majątku w oparciu o prawidłowo wystawione dowody księgowe,
c) przestrzegania obowiązujących zasad w zakresie dokonywania korekt w księgach rachunkowych. - Wypracowania mechanizmów skutecznego nadzoru nad pracą komisji powoływanych do przekazania składników majątku w przypadku zmian osób na stanowiskach, do których przypisana jest odpowiedzialność materialna za powierzone mienie.
- Przestrzegania zasad wynikających z § 3 Decyzji nr 156/11 Komendanta Wojewódzkiego Policji w Bydgoszczy z dnia 06.06.2011 r. w sprawie: zasad i trybu powierzania mienia Skarbu Państwa funkcjonariuszom i pracownikom Policji woj. kujawsko-pomorskiego, dotyczących zawarcia pisemnej umowy o odpowiedzialności majątkowej/materialnej z policjantem lub pracownikiem zatrudnionym w magazynie (lub innego rodzaju zamykanym pomieszczeniu przystosowanym do przechowywania mienia pod bezpośrednim nadzorem tego funkcjonariusza lub pracownika) uzbrojenia i sprzętu techniczno-bojowego, a w przypadku powierzenia mienia łącznie więcej niż jednemu funkcjonariuszowi lub pracownikowi - przestrzegania zasad wynikających z § 4 przytoczonej wyżej decyzji.
- Zaktualizowania decyzji regulującej w KPP w Inowrocławiu zasady przyznawania i użytkowania broni palnej przez policjantów tej jednostki Policji w zakresie wskazania osoby odpowiedzialnej za nadzór nad całością zagadnienia, z uwzględnieniem zmian Regulaminu Komendy Powiatowej Policji w Inowrocławiu wprowadzonych Regulaminem KPP w Inowrocławiu z dnia 27.11.2012 r. (dot. § 5 i § 6 Regulaminu).
POZOSTAŁE KONTROLE:
Temat kontroli: „Realizacja zadań w KMP we Włocławku w zakresie służby kryminalnej, prewencyjnej oraz wspomagającej”.
Jednostki / komórki objęte kontrolą: Komenda Miejska Policji we Włocławku.
Ocena kontrolowanego podmiotu: pozytywna z nieprawidłowościami.
Zakres przedmiotowy: 1) Wykorzystanie i skuteczność prowadzonych form pracy operacyjnej, związanych z przestępczością przeciwko mieniu, 2) Poprawność zadaniowania i efektywność służby patrolowej, 3) Poprawność i terminowość realizacji procedury Niebieskiej Karty, 4) Sposób realizacji i efektywność podejmowanych czynności w ramach realizowanych programów prewencji kryminalnej, 5) Funkcjonowanie numeru alarmowego 112 i prawidłowość reakcji dyżurnych na przyjmowane zgłoszenia, 6) Sposób i poprawność realizacji zadań przez funkcjonariuszy zespołów monitorujących, stosownie do Decyzji nr 326/07 KWP w Bydgoszczy, 7) Planowanie i organizacja służby w ramach działań i akcji zlecanych przez KWP w Bydgoszczy, 8) Opiniowanie okresowe funkcjonariuszy, 9) Prawidłowość udzielania nagród o charakterze finansowym, 10) Dokumentowanie i realizacja czynności wykonywanych na miejscu zdarzenia kryminalnego, 11) Prawidłowość prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach kradzieży z włamaniem, 12) Prawidłowość i skuteczność stosowania instytucji tymczasowego zajęcia mienia ruchomego, w ramach prowadzonych postępowań przygotowawczych.,
Stwierdzone nieprawidłowości: Najistotniejsze nieprawidłowości ujawniono w obrębie tematyki dotyczącej realizacji procedury Niebieskiej Karty oraz funkcjonowania numeru alarmowego 112 i prawidłowość reakcji dyżurnych na przyjmowane zgłoszenia, co w głównej mierze wynikało z braku odpowiedniego nadzoru służbowego w pionie prewencji.
Wnioski i zalecenia sformułowane w poszczególnych zakresach kontroli:
1. „Wykorzystanie i skuteczność prowadzonych form pracy operacyjnej, związanych z przestępczością przeciwko mieniu”:
- z uwagi na niską efektywność weryfikacji uzyskiwanych informacji operacyjnych – podjąć udokumentowane działania naprawcze w zakresie zmiany taktyki i wykorzystywania dostępnych metod pracy operacyjnej w toku działań weryfikujących,
- egzekwować realizację udokumentowanych czynności operacyjno-rozpoznawczych w odniesieniu do wszystkich zdarzeń kryminalnych, co do których nie ustalono sprawcy lub nie odzyskano utraconego mienia, w wyniku podjętych czynności procesowych
- ściśle przestrzegać zasad dotyczących sprawdzania osób w centralnych zbiorach informacji, tworzących Krajowy System Informacyjny Policji.
2. „Poprawność zadaniowania i efektywność służby patrolowej”:
- podjąć działania w kierunku wyeliminowania występującego stanu wakatowego w wydziale patrolowo-interwencyjnym – w tym zakresie dokonać przeglądu struktury organizacyjnej KMP we Włocławku, celem rozważenia zasadności skoncentrowania wszystkich funkcjonariuszy realizujących służbę patrolową, w ramach jednej komórki organizacyjnej (za wyjątkiem posterunków Policji),
- ujednolicić dokumentację związaną z odprawianiem policjantów do służby patrolowej, poprzez opracowanie ramowego protokołu odprawy, zawierającego wyłącznie niezbędne dane, z maksymalną eliminacją konieczności wypełniania manualnego, nadto wyeliminować przypadki powielania dokumentowania odprawy w tym samym dniu i o tej samej godzinie,
- egzekwować czytelność wpisów funkcjonariuszy dokumentujących nadzór w odniesieniu do służby patrolowej (w tym zakresie proponuje się rozważyć zasadność wprowadzenia indywidualnych pieczęci imiennych ze stopniem), oraz dokonywanie wpisów wyłącznie o charakterze merytorycznym, nie zaś konstatacyjnym,
- zweryfikować zasadność opracowywania „analizy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego do dyslokacji służby patrolowej” w formie zdiagnozowanej w trakcie kontroli – w aspekcie zwiększenia konkretyzacji i efektywnej użyteczności tego dokumentu, oraz ścisłego monitorowania w analizie mierników ocennych, wynikających z „informacji dot. aktywności policjantów [...]”, opracowywanej w wydziale prewencji KWP w Bydgoszczy,
- opracowywać i przekazywać analizy do odpowiednich komórek organizacyjnych – w terminach umożliwiających sensowną realizację zatwierdzonych wniosków,
- egzekwować przestrzeganie postanowień Decyzji nr 41/2012 KMP we Włocławku, ze szczególnym uwzględnieniem stosowania poprawnej nomenklatury prowadzonej dokumentacji.
3. „Poprawność i terminowość realizacji procedury >Niebieskiej Karty<”:
- ostatecznie wyeliminować praktykę sporządzania z interwencji domowych dokumentacji w postaci lokalnie opracowanych druków pn. „notatka urzędowa z interwencji domowej” oraz „sprawozdanie z interwencji domowej”,
- polecić funkcjonariuszom, aby w przypadku powzięcia podejrzenia stosowania przemocy wobec członków rodziny, w toku prowadzonych czynności służbowych albo w wyniku zgłoszenia dokonanego przez członka rodziny, lub przez osobę będącą świadkiem przemocy – każdorazowo sporządzali dokumentację w postaci formularza „Niebieska Karta A”,
- egzekwować, od policjantów przyjmujących zawiadomienie o przestępstwie z art. 207 KK, równoczesne wypełnianie formularza „Niebieska Karta A”,
- zmienić nomenklaturę teczek zagadnieniowych dot. realizacji zadań w zakresie procedury „Niebieskie Karty” w poszczególnych rodzinach – na „Przemoc w rodzinie”,
- wyegzekwować od dzielnicowych, aby w teczkach zagadnieniowych „Przemoc w rodzinie” dokumentowano, jakie ustalenia zapadły podczas spotkań grup roboczych, celem zapewnienia możliwości sprawowania skutecznego nadzoru nad realizacją obowiązku składania systematycznych wizyt, sprawdzających stan bezpieczeństwa osób objętych procedurą „Niebieskie Karty”, w zależności od potrzeb określonych przez zespół interdyscyplinarny lub grupę roboczą,
- przeprowadzić kompleksowe szkolenie nt. realizacji procedury „Niebieskie Karty” dla policjantów służby patrolowej, dzielnicowych i policjantów służby kryminalnej,
4. „Sposób realizacji i efektywność podejmowanych czynności w ramach realizowanych programów prewencji kryminalnej”:
- na podstawie analizy stanu bezpieczeństwa za rok 2012 oraz mając na uwadze oczekiwania lokalnego społeczeństwa w zakresie prewencji kryminalnej – w terminie do końca lutego 2013 roku opracować program / programy, które zostaną skonstruowane zgodnie z zasadami tworzenia programów prewencyjnych.
5. „Funkcjonowanie numeru alarmowego >112< i prawidłowość reakcji dyżurnych na przyjmowane zgłoszenia”;
- udzielić personalnego instruktażu dyżurnym, których przebieg służby został przeanalizowany w trakcie kontroli – w kontekście eliminacji stwierdzonych nieprawidłowości,
- dokonać przeglądu kadrowego służby dyżurnej, w kontekście zapewnienia odpowiedniego poziomu służby pełnionej na tym stanowisku,
- egzekwować od służby dyżurnej każdorazowe informowanie osób zgłaszających o przewidywanym czasie przybycia policjantów,
- podjąć działania w kierunku zapewnienia odpowiedniej ilości funkcjonariuszy do obsługi tzw. „bieżących zdarzeń”, zwłaszcza w dni ustawowo wolne od pracy,
- zobligować policjantów służb zewnętrznych do kontaktowania się ze stanowiskiem kierowania, przy wykorzystaniu resortowej sieci radiowej,
- egzekwować od służby dyżurnej, obsługującej linię alarmową 112, niezwłoczne wpisywanie do SWD informacji o zgłoszeniu,
- egzekwować systematyczne i rzetelne wykonywanie kontrolnych odsłuchów rozmów, stosownie do postanowień Decyzji nr 51/2012 KMP we Włocławku,
- wyposażyć funkcjonariuszy pełniących służbę na stanowisku kierowania – w odpowiednie zestawy słuchawkowe nagłowne (typu call center), celem wyeliminowania ujawnionych nieczytelności zapisów rejestratora rozmów.
6. „Sposób i poprawność realizacji zadań przez funkcjonariuszy >zespołów monitorujących<, stosownie do Decyzji nr 326/07 KWP w Bydgoszczy”:
- dokonać przeglądu i uporządkowania całości dokumentacji zgromadzonej w teczkach poszczególnych form pracy operacyjnej, prowadzonych w związku z rozpoznaniem środowiska pseudokibiców, w tym zaprowadzić odrębny tom w ramach TRO, RTO – zawierający wyłącznie dokumentację niejawną – celem zapewnienia odpowiedniego poziomu ochrony informacji wskazanych w tych dokumentach,
- egzekwować efektywną realizację nadzoru funkcjonalnego.
7. „Planowanie i organizacja służby w ramach działań i akcji zlecanych przez KWP w Bydgoszczy”:
- każdorazowo sporządzać lokalne plany działań jednodniowych, realizowanych zgodnie z opracowanym harmonogramem działań do „Planu działań kontrolno-prewencyjnych na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w roku 2013”, sporządzonego w Biurze Ruchu Drogowego KGP,
- w sposób wymierny (w kontekście codziennej służby) zwiększać ilość policjantów, kierowanych do działań planowych, zlecanych przez WRD KWP w Bydgoszczy.
8. „Opiniowanie okresowe funkcjonariuszy”:
- utrzymać dotychczasowy poziom realizacji zadań w kontrolowanym zakresie.
9. „Prawidłowość udzielania nagród o charakterze finansowym”:
- utrzymać dotychczasowy poziom realizacji zadań w kontrolowanym zakresie.
10. „Dokumentowanie i realizacja czynności wykonywanych na miejscu zdarzenia kryminalnego”:
- udzielić indywidualnego, udokumentowanego instruktażu poszczególnym funkcjonariuszom, którzy dopuścili się uchybień w ramach postępowań przygotowawczych,
- przeprowadzić udokumentowane szkolenia instruktażowe w zakresie prowadzenia oględzin na miejscu zdarzenia kryminalnego oraz właściwego dokumentowania tej czynności,
- podjąć działania w kierunku zapewnienia pełnego stanu etatowego zespołów dochodzeniowo-śledczych, ze szczególnym uwzględnieniem wydziału kryminalnego,
- egzekwować odpowiednią, potencjalnie możliwą do uzyskania efektywność czynności procesowych oraz operacyjno-rozpoznawczych, realizowanych na miejscu zdarzeń kryminalnych.
11. „Prawidłowość prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach kradzieży włamaniem”:
- udzielić indywidualnego, udokumentowanego instruktażu poszczególnym funkcjonariuszom, którzy dopuścili się uchybień w ramach postępowań przygotowawczych,
- egzekwować efektywność nadzoru funkcjonalnego, w odniesieniu do niezwłocznej eliminacji uchybień, ujawnionych w trakcie kontroli.
12. „Prawidłowość i skuteczność stosowania instytucji tymczasowego zajęcia mienia ruchomego,w ramach prowadzonych postępowań przygotowawczych”:
- wypracować – w porozumieniu z kierownictwem Prokuratury Okręgowej we Włocławku – spójne zasady regulujące skuteczne zabezpieczanie mienia, mając na celu zwiększenie skuteczności stosowania tego instrumentu prawnego, poprzez dążenie do zwiększenia zaangażowania i aktywności prokuratorów, nadzorujących odpowiednie postępowania przygotowawcze.
Temat kontroli: „Efektywność pracy i skuteczność poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania lub wymiaru sprawiedliwości, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji nakazów doprowadzenia, przyjęcia lub osadzenia w zakładzie prawnej izolacji”.
Jednostki / komórki objęte kontrolą: KPP Wąbrzeźno, KPP Żnin, KPP Sępólno Krajeńskie.
Ocena kontrolowanego podmiotu: KPP Wąbrzeźno - ocena pozytywna z nieprawidłowościami.
Zakres przedmiotowy: 1) Organizacja i funkcjonowanie systemu poszukiwania osób ukrywających się przed organami ścigania lub wymiaru sprawiedliwości oraz realizacja nakazów doprowadzenia, przyjęcia lub osadzenia w zakładzie prawnej izolacji. 2) Realizacja poszukiwań osób ukrywających się oraz tryb i zasady prowadzenia czynności służbowych po otrzymaniu podstawy prawnej wszczęcia poszukiwania osoby oraz nakazu doprowadzenia, przyjęcia lub osadzenia w zakładzie prawnej izolacji, 3) Sposób i formy dokumentowania czynności poszukiwawczych w prowadzonych sprawach poszukiwawczych i przy realizacji nakazów doprowadzenia, przyjęcia lub osadzenia w zakładzie prawnej izolacji, 4) Realizacja nadzoru służbowego nad kontrolowaną problematyką.
Stwierdzone nieprawidłowości:
- przekroczenie terminu rejestracji w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji dokumentu będącego podstawą do wszczęcia poszukiwań osoby,
- brak dokumentacji potwierdzającej sprawdzenie osoby w instytucjach administracji publicznej,
- zwłoka w dokonaniu sprawdzenia pobytu osoby poszukiwanej w miejscu zameldowania z 13 dniową zwłoką od daty wpłynięcia nakazu do jednostki Policji.
Wnioski i zalecenia:
1. Zwrócić uwagę:
- Naczelnikowi Wydziału Kryminalnego Komendy Powiatowej Policji w Wąbrzeźnie, detektywom Wydziału Kryminalnego Zespołu Oprecyjno-Rozpoznawczego Komendy Powiatowej Policji w Wąbrzeźnie na obowiązek terminowej rejestracji poszukiwań w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji,
- Kierownikowi Ogniwa Patrolowo-Interwencyjnego Komendy Powiatowej Policji w Wąbrzeźnie na obowiązek sprawdzania osoby poszukiwanej w instytucjach administracji publicznej oraz niezwłocznego podejmowania czynności w zakresie pierwszego sprawdzenia pobytu osoby poszukiwanej w miejscu zameldowania,
- Naczelnikowi Wydziału Kryminalnego Komendy Powiatowej Policji w Wąbrzeźnie, Naczelnikowi Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Wąbrzeźnie oraz Kierownikowi Ogniwa Patrolowo-Interwencyjnego Komendy Powiatowej Policji w Wąbrzeźnie na obowiązek sprawowania efektywnego nadzoru służbowego w zakresie efektywności pracy i skuteczności poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania lub wymiaru sprawiedliwości.
2. Spowodować wypracowanie i wdrożenie rozwiązań organizacyjnych zapewniających wyeliminowanie stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości w zakresie efektywności pracy i skuteczności poszukiwań osób.
Temat kontroli: „Zgodność stanu faktycznego ze stanem ewidencyjnym broni i amunicji będącej na indywidualnym wyposażeniu policjantów ze stanu Komendy Powiatowej Policji w Chełmnie oraz broni i amunicji będącej w użytkowaniu Komendy Powiatowej Policji w Chełmnie”
Jednostki / komórki objęte kontrolą: KPP w Chełmnie.
Ocena kontrolowanego podmiotu: pozytywna z uchybieniami.
Zakres przedmiotowy: Zbadaniu i ocenie poddano zagadnienia dotyczące gospodarowania uzbrojeniem na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Chełmnie oraz nadzoru nad tym zagadnieniem.
Stwierdzone nieprawidłowości:
- nieprawidłowy sposób udokumentowania rozchodu amunicji przez magazyniera magazynu uzbrojenia,
- niezgodność numeru wygrawerowanego na magazynku do broni P – 64 z numerem przedmiotowej broni,
- podczas zdawania i przyjmowania służby nie ewidencjonowano ilości amunicji,
- brak prawidłowego dokumentowania przez bezpośrednich przełożonych policjantów sprawdzeń stanu ilościowego broni palnej i amunicji, przestrzegania przepisów związanych z jej posiadaniem, przechowywaniem, obsługą i zabezpieczeniem przed utraceniem oraz w zakresie faktu jej posiadania, stanu utrzymania i ilości amunicji w przypadku przechowywania broni w miejscu zamieszkania,
- dokonywanie wpisów w książce wydania broni przez osoby inne niż dyżurny, jego zastępca bądź pomocnik,
- niewłaściwa realizacja nadzoru nad przechowywaniem oraz utrzymaniem broni palnej i amunicji.
Wnioski i zalecenia:
- zwrócić uwagę Komendantowi Powiatowemu Policji w Chełmnie na fakt niezrealizowania obowiązku kwartalnego sprawdzenia broni służbowej wobec określonych funkcjonariuszy Zobowiązano Komendanta Powiatowego Policji w Chełmnie do:
- wytknięć I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji w Chełmnie obowiązku bieżącego sprawdzania posiadanej na stanie broni palnej krótkiej,
- ustalić okoliczności powstania rozbieżności w numeracji magazynków i broni,
- wyeliminować błędów w ewidencji broni palnej,
- dokonać sprawdzeń broni i amunicji oraz odnotowywać te czynności stosownie do dyspozycji § 20 cytowanego Zarządzenia nr 852 Komendanta Głównego Policji,
- bezwzględnie egzekwować ewidencjonowanie wydawania i przyjmowania broni w książce jej wydania tylko i wyłącznie przez dyżurnego, jego zastępcę bądź pomocnika,
- wytknąć osobom odpowiedzialnym stwierdzonych nieprawidłowości oraz prawidłowego realizowania czynności w tym zakresie,
- wzmożenia bezpośredniego nadzoru nad kontrolowaną problematyką.
Temat kontroli: „Ocena procesu wykrywczego w KPP w Aleksandrowie Kujawskim”.
Jednostki / komórki objęte kontrolą: KPP w Aleksandrowie Kujawskim.
Ocena kontrolowanego podmiotu: pozytywna z nieprawidłowościami.
Zakres przedmiotowy: zbadaniu i ocenie poddano zagadnienia dotyczące realizacji zadań związanych z: 1) Podejmowanymi działaniami wykrywczymi w ramach czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych, 2) Koordynacją i współdziałaniem pionów prewencyjnego i kryminalnego w zakresie przepływu informacji w celu skutecznej realizacji działań wykrywczych, 3) Organizacją i sposobem pełnienia służby patrolowo-interwencyjnej i dzielnicowych w zakresie podejmowanych kierunków działań zmierzających do wzrostu procesu wykrywczego, 4) Formą i sposobem sprawowanego nadzoru.
Stwierdzone nieprawidłowości:
- brak sprawdzania w bazie KSIP osób wykazanych w Meldunkach Informacyjnych jako prawdopodobnych sprawców przestępstw,
- niski poziom czynności procesowych wykonywanych przez policjantów Wydziału Kryminalnego KPP w Aleksandrowie Kujawskim. Czynności prowadzone na miejscach zdarzeń prowadzone były rutynowo, bez właściwego zaangażowania i dociekliwości. W znacznej ilości spraw oględziny miejsc zdarzeń były niepełne, m.in. brak: opisu położenia posesji, określenia podłoża czy dokładnego usytuowania śladów. Najpoważniejszymi błędami, w zakresie czynności procesowych, było:
- zaniechanie przesłania do eliminacji i rejestracji w systemie AFIS śladów daktyloskopijnych zabezpieczonych na miejscu zdarzenia,
- przypadki wydawania postanowień o wszczęciu dochodzenia po ustawowym terminie pięciu dni (art. 308 § 5 kpk),
- niezarejestrowanie w KSIP utraconej rzeczy lub zarejestrowanie po osiemnastu dniach,
- brak rozpoznania posesyjnego lub przeprowadzenie go dopiero po kilu czy kilkunastu dniach.
- nierzetelne i niekompletne oraz niezweryfikowane – w dostępnych policyjnych i poza policyjnych zbiorach, informacje w sporządzonych, przez policjantów pionu prewencji, meldunkach informacyjnych.
Wnioski i zalecenia:
- Zobowiązać Naczelnika Wydziału Kryminalnego KPP w Aleksandrowie Kujawskim do opracowania w trybie pilnym „Planu Naprawczego” w celu podniesienia efektywności w procesie wykrywczym, z uwzględnieniem:
- wdrożenia w realizacji zadań w zakresie pracy operacyjno–rozpoznawczej zasad i wymogów postępowania określonych w aktach prawnych regulujących tą problematykę,
- spowodowania zwiększenia ilości kwalifikowanych źródeł informacji,
- urealnienia sposobu sprawowanego nadzoru funkcjonalnego m.in. poprzez: wyznaczanie merytorycznych zadań do wykonania, podpowiedzi sposobu wykonania, wytworzenie sytuacji umożliwiającej realne wykonanie stawianych zadań uwzględniając przy tym doświadczenie i umiejętności poszczególnych funkcjonariuszy, grafik dyżurów, inne doraźne zadania służbowe itp.,
- sprawowania skutecznego nadzoru funkcyjnego w postępowaniu przygotowawczym zgodnie z przepisami rozdziału 4 Zarządzenia nr 109 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 lutego 2012 roku w sprawie niektórych form organizacji i ewidencji czynności dochodzeniowo – śledczych Policji oraz przechowywania przez Policję dowodów rzeczowych uzyskanych w postępowaniu karnym,
- zorganizowania, w ramach doskonalenia lokalnego, szkolenia policjantów pionu kryminalnego mającego na celu przypomnienie i utrwalenie:
- zasad prawidłowej realizacji czynności procesowych i pozaprocesowych bezpośrednio na miejscu popełnienia przestępstwa oraz w trakcie prowadzonego procesu wykrywczego w oparciu o obowiązujące przepisy prawa,
- obowiązków rejestracyjnych. - Wdrożyć w KPP w Aleksandrowie Kujawskim prawidłową realizację czynności określonych w art. 325f § 1 kpk związanych z tzw. umorzeniem rejestrowym, uwzględniającej ideę umorzenia dochodzenia z wpisaniem do rejestru przestępstw tj. uczynienia procedury karnej bardziej sprawną.
- Zobowiązać Naczelnika Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego KPP w Aleksandrowie Kujawskim do zwracania uwagi na jakość wytworzonych przez podległych służbowo funkcjonariuszy meldunków informacyjnych i przekazywanie do Wydziału Kryminalnego KPP w Aleksandrowie Kujawskim rzetelnych i kompletnych informacji.
- Wypracować i wdrożyć w Komendzie Powiatowej Policji w Aleksandrowie Kujawskim zasady koordynacji i współdziałania pionów prewencyjnego i kryminalnego w zakresie przepływu informacji w celu skutecznej realizacji działań wykrywczych.
Temat kontroli: „Prawidłowość funkcjonowania WRD KMP w Bydgoszczy”.
Jednostki / komórki objęte kontrolą: KMP w Bydgoszczy.
Ocena kontrolowanego podmiotu: pozytywna z nieprawidłowościami.
Zakres przedmiotowy: zbadaniu i ocenie poddano zagadnienia dotyczące: 1) Planowanie i organizacja służby pełnionej na drogach przez policjantów WRD KMP w Bydgoszczy w tym m.in.: dyslokacja służby, odprawa do służby, 2) Sposób pełnienia służby na drogach przez policjantów WRD KMP w Bydgoszczy, 3) Dokumentowanie czynności służbowych przez policjantów WRD KMP w Bydgoszczy, 4) Forma i sposób sprawowanego nadzoru służbowego w tym: obecności nadzorującego przy pełnieniu służby przez policjantów, obserwowaniu czynności wykonywanych przez policjantów z odległości, dokumentowaniu czynności z nadzoru w notatniku służbowym oraz książce nadzoru nad służbą, rozliczanie wyników ze służby.
Stwierdzone nieprawidłowości:
- nieskuteczny i nieefektywny nadzór ze strony Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Bydgoszczy oraz Zastępcy Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Bydgoszczy,
- niewłaściwe dokumentowanie nadzoru służbowego nad pracą podległych policjantów przez Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego, Zastępcy Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego oraz Kierowników Ogniw,
- niewłaściwe dokumentowanie przez kierowników ogniw Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Bydgoszczy czynności z kontroli podległych patroli oraz niewłaściwie rozliczanie ze służby podległych funkcjonariuszy,
- nieprzestrzeganie przez kierownictwo Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Bydgoszczy Wytycznych Nr 2 Komendanta Głównego Policji z dnia 26 czerwca 2007 roku w sprawie zasad ewidencjonowania, wypełniania oraz przechowywania notatników służbowych zarówno w zakresie właściwego trybu wydawania i zwrotu notatników służbowych, jak i sposobu dokumentowania czynności służbowych, a przede wszystkim czytelności ich wypełniania,
- niewłaściwe planowanie służb oraz zadań do realizacji.
- niewłaściwa organizacja służby,
- brak właściwego nadzoru ze strony przełożonych.
Wnioski i zalecenia:
- wzmożenie nadzoru nad pracą kierownictwa oraz funkcjonariuszy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy w celu spowodowania przestrzegania przepisów Zarządzenia nr 609 KGP z dnia 25.06.2007 r. w sprawie sposobu pełnienia służby na drogach przez policjantów,
- rozważenie zasadności skonkretyzowania rozgraniczenia zakresu bezpośredniego nadzoru pomiędzy Naczelnikiem Wydziału Ruchu Drogowego, a Zastępcą Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego,
- wyegzekwowanie od Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego, Zastępcy Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego oraz kierowników ogniw sprawowania i właściwego dokumentowania nadzoru służbowego nad pracą podległych policjantów,
- spowodowanie przeprowadzenia w Wydziale Ruchu Drogowego KMP w Bydgoszczy szkolenia z zakresu przepisów obsługi zdarzeń na drogach publicznych, strefach ruchu, strefach zamieszkania i przede wszystkim sposobu rejestracji komputerowej w systemie KSIP i SEWIK, stosowania podstaw prawnych adekwatnie do obsługiwanego zdarzenia oraz przypisywania do ewidencji kierowców stosownej liczby punktów,
- wypracowanie i wdrożenie w Komendzie Miejskiej Policji w Bydgoszczy form nadzoru służbowego zmierzających do wyeliminowania ujawnionych w wyniku kontroli nieprawidłowości, poprzez zintensyfikowanie nadzoru służbowego nad pracą Wydziału Ruchu Drogowego ze strony Zastępcy Komendanta Miejskiego Policji w Bydgoszczy nadzorującego pion prewencji i ruchu drogowego,
- zwrócenie uwagi kierownikom ogniw Wydziału Ruchu Drogowego na fakt, że zgodnie z obowiązującymi przepisami winni właściwie dokumentować czynności z kontroli podległych patroli oraz właściwie rozliczać każdorazowo po służbie podległych funkcjonariuszy.
- podjęcie działań zmierzających do zoptymalizowania warunków służby w Wydziale Ruchu Drogowego KMP w Bydgoszczy w zakresie ergonomicznego przystosowania pomieszczeń służbowych,
- spowodowanie ponownego zapoznania i przestrzegania przez kierownictwo Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Bydgoszczy Wytycznymi Nr 2 Komendanta Głównego Policji z dnia 26 czerwca 2007 roku w sprawie zasad ewidencjonowania, wypełniania oraz przechowywania notatników służbowych zarówno w zakresie właściwego trybu wydawania i zwrotu notatników służbowych, jak i sposobu dokumentowania czynności służbowych, a przede wszystkim czytelności ich wypełniania,
- spowodowanie zmiany sposobu dokumentowania treści przeprowadzanych odpraw do służby, między innymi w kontekście odnotowywania poszczególnych czynności służbowych podejmowanych przez prowadzącego odprawę do służby patrolowej w stosunku do poszczególnych policjantów,
- spowodowanie planowania służb oraz zadań do realizacji zgodnie z daną porą roku i potrzebami wynikającymi z analizy stanu bezpieczeństwa.
Temat kontroli: „Stosowanie instytucji zatrzymania oraz doprowadzenia w celu wytrzeźwienia. Realizacja uprawnień przysługujących zatrzymanym i doprowadzonym do wytrzeźwienia”.
Jednostki / komórki objęte kontrolą: KMP w Bydgoszczy, KPP w Żninie.
Ocena kontrolowanego podmiotu: KMP w Bydgoszczy - ocena pozytywna z uchybieniami,
KPP w Żninie - ocena pozytywna z nieprawidłowościami,
Zakres przedmiotowy: 1) Prawidłowość stosowania podstawy prawnej procesowego i prewencyjnego zatrzymania osób oraz doprowadzania osób w celu wytrzeźwienia,2) Prawidłowość dokumentowania czynności związanych z zatrzymywaniem osób oraz doprowadzaniem osób w celu wytrzeźwienia, 3) Realizacja praw osób zatrzymanych i przestrzeganie ustawowego czasu zatrzymania i pobytu osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia w pomieszczeniu dla osób zatrzymanych, 4) Nadzór przełożonych nad problematyką zatrzymywania osób lub doprowadzania w celu wytrzeźwienia.
Stwierdzone nieprawidłowości:
KPP w Żninie:
- ujawniono brak wskazania w kartach opisu stanowisk pracy obowiązku pełnienia służby w PdOZ,
- niewłaściwe przechowywanie depozytów w szafce, brak uporządkowania dokumentacji osób zatrzymanych,
- niewłaściwą nomenklaturę nakazów,
- błędne prowadzenie książki ewidencji osób zatrzymanych,
- zaświadczenia lekarskie niekompletne pod względem formalnym.
Wnioski i zalecenia:
KPP w Żninie
- wskazanie obowiązku pełnienia służby w PdOZ wprost (w sytuacji zaistnienia takiej potrzeby) w kartach opisu stanowisk pracy funkcjonariuszy wyznaczonych do tych zadań,
- modernizację szafy depozytowej w sposób pozwalający na jednoznaczną identyfikację miejsca przechowywania depozytu konkretnej osoby zatrzymanej bądź doprowadzonej do wytrzeźwienia,
- systematyzowanie dokumentacji osób zatrzymanych / doprowadzonych – w sposób komplementarny, bez wyjątków w tym zakresie (w tym odrębnego gromadzenia nakazów wydania, wniosków o zastosowanie tymczasowego aresztowania etc.),
- wyeliminowanie wszystkich nieprawidłowości – tak formalnych jak i faktycznych – w sposobie prowadzenia karty zapoznania się z regulaminem pobytu w PdOZ, które zostały ujawnione w trakcie niniejszej kontroli,
- egzekwowanie ścisłego przestrzegania nomenklatury stosowanych nakazów, zgodnie z § 18 ust. 1 oraz § 19 ust. 1-2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 04.06.2012 roku w sprawie pomieszczeń przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia […], w tym zakresie traktowania nakazu przekazania jako tożsamego (w zakresie faktycznych następstw) z nakazem zwolnienia.
- przestrzeganie dyspozycji § 17 ust. 2 pkt 5 cyt. Rozporządzenia MSW, w zakresie gromadzenia kopii wniosków prokuratora, nie zaś do prokuratora,
- zweryfikowanie zapisów w książkach ewidencji osób zatrzymanych i doprowadzonych w celu wytrzeźwienia, w aspekcie kompletności zapisów dot. powodów przedłużenia pobytu ponad standardowy termin,
- operowanie zaświadczeniami lekarskimi wystawionymi w sposób prawidłowy i kompletny, bez braków formalnych jak stwierdzone w trakcie kontroli.
Temat kontroli: „Prawidłowość realizacji procedury Niebieskiej Karty w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz podejmowania działań na rzecz pomocy jej ofiarom, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci krzywdzonych”.
Jednostki / komórki objęte kontrolą: KPP w Świeciu.
Ocena kontrolowanego podmiotu: pozytywna z uchybieniami.
Zakres przedmiotowy: 1) Zasadność, w oparciu o podstawę faktyczną wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty” w okresie od stycznia do końca czerwca 2013 r., 2) Prawidłowość prowadzenia dokumentacji związanej z procedurą „Niebieskiej Karty”, 3) Terminowość realizacji zadań związanych z procedurą „Niebieskiej karty”, 4) Rodzaj podjętych działań w związku z założeniem „Niebieskiej Karty”, w tym ilości wszczętych i prowadzonych postępowań przygotowawczych w związku z przemocą w rodzinie, sposobu ich zakończenia, stosowanych środków przymusu bezpośredniego i zatrzymania osoby wobec, której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, rodzaju pomocy udzielonej osobom, co do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą, 5) Prawidłowość podjętych decyzji co do zakończenia procedur „Niebieskiej Karty” z rozbiciem na zasadne w przypadku ustania przemocy i niezasadne, 6) Prawidłowość sprawowanego nadzoru nad wszczęciem i przebiegiem procedury „Niebieskiej karty”.
Stwierdzone nieprawidłowości: brak.
stwierdzono następujące uchybienia:
- brak opisu stron formularzy Niebieskiej Karty – A - 4 przypadki,
- brak podpisu osoby sporządzającej Niebieską Kartę - 1 przypadek,
- brak notatek urzędowych z posiedzeń Komisji Interdyscyplinarnych działających przy Urzędach Gmin – 4 przypadki.
Wnioski i zalecenia:
- spowodowanie każdorazowego sporządzania i dołączania do teczek „Niebieskich Kart” notatek urzędowych z posiedzeń komisji interdyscyplinarnych oraz notatek z wykonanych czynności w prowadzonej sprawie,
- wyegzekwować od przełożonych dzielnicowych prowadzących procedury Niebieskich Kart -
- sprawowania i właściwego dokumentowania nadzoru służbowego nad pracą podległych policjantów, a w szczególności dokumentowania zapoznania się z notatkami urzędowymi z wykonanych czynności w sprawie,
- ujednolicić system dokumentowania nadzoru służbowego nad procedurą „Niebieskich Kart” w KPP w Świeciu oraz podległych jednostkach Policji,
- egzekwować opisywanie i wypełnianie stron formularzy „Niebieskiej Karty” oraz czytelne podpisywanie ich przez funkcjonariuszy sporządzających te dokumenty.
Temat kontroli: „Stan ochrony przeciwpożarowej w obiektach służbowych Policji”.
Jednostki / komórki objęte kontrolą: Wydział Kryminalny KWP w Bydgoszczy, KMP w Bydgoszczy, KPP w Tucholi.
Ocena wszystkich kontrolowanych podmiotów: pozytywna z nieprawidłowościami.
Zakres przedmiotowy: zbadaniu i ocenie poddano zagadnienia dotyczące: 1) Organizacja nadzoru nad ochroną przeciwpożarową, 2) Warunki techniczne i ewakuacyjne w obiektach, 3) Wyposażenie obiektów w instalacje i urządzenia techniczne, przeciwpożarowe oraz sprzęt gaśniczy, 4) Szkolenia w zakresie ochrony przeciwpożarowej, 5) Realizacja zadań zmierzających do poprawy stanu bezpieczeństwa pożarowego.
Stwierdzone nieprawidłowości:
- niedomykanie się drzwi przeciwpożarowych,
- brak oddzielenia piwnic drzwiami przeciwpożarowymi,
- brak klosza na oprawie oświetleniowej w pomieszczeniu magazynowym,
- składowanie materiałów palnych na korytarzach w piwnicach, na drogach ewakuacyjnych oraz w pomieszczeniach technicznych,
- brak opracowanych instrukcji bezpieczeństwa pożarowego dla obiektów,
- brak oświetlenia ewakuacyjnego na drogach ewakuacyjnych oświetlonych wyłącznie światłem sztucznym,
- brak przeciwpożarowych wyłączników prądu.
Za najczęstszą przyczynę stwierdzonych nieprawidłowości, w zakresie naruszenia obowiązujących przepisów techniczno-budowlanych wskazano „podeszły” wiek budynków, które były wybudowane w oparciu o nieobowiązujące już przepisy budowlane, jak również brak dostatecznej ilości środków finansowych na modernizacje i remonty.
Wnioski i zalecenia:
- usunąć stwierdzone zaniedbania organizacyjne, porządkowe i eksploatacyjne.
- wystąpienie do Naczelnika Wydziału Zaopatrzenia, Inwestycji i Remontów KWP w Bydgoszczy o ujęcie występujących niezgodności z obowiązującymi przepisami techniczno-budowlanymi w planach remontowych i inwestycyjnych.
UZYSKANE EFEKTY KONTROLI.
W wyniku sformułowanych wniosków pokontrolnych, jak również oceny podjętych działań naprawczych osiągnięto następujące skutki zrealizowanych kontroli:
- w efekcie przeprowadzonych kontroli finansowo-gospodarczych realizacja wniosków sformułowanych w wyniku kontroli przeprowadzonej w wyżej wymienionym zakresie pozwoliła na:
- osiągnięcie wymiernych rezultatów dotyczących oszczędnego gospodarowania środkami publicznymi i konkretnego usprawnienia funkcjonowania badanego obszaru,
- prawidłowe prowadzenie dokumentacji pozwalające na szybką identyfikację mienia oraz wskazanie osób odpowiedzialnych, co przekłada się na bardziej oszczędne gospodarowanie środkami publicznymi,
- ujawnione w toku kontroli nieprawidłowości i uchybienia wskazały osobom realizującym zadania z zakresu prawidłowości realizacji inwestycji, jak ważną sprawą jest rzetelne sprawdzenie i zweryfikowanie dokumentacji przedłożonej przez wykonawcę robót budowlanych związanych z budową (rzeczywistych obmiarów robót oraz kosztorysów powykonawczych) stanowiącej podstawę dokonanych rozliczeń finansowych.
- zdyscyplinowano osoby realizujące poszczególne zagadnienia do przestrzegania przepisów resortowych obowiązujących w kontrolowanych obszarach,
- dokonano aktualizacji wewnętrznych uregulowań prawnych na poziomie lokalnym,
- wyeliminowano ujawnione nieprawidłowości wraz z udzieleniem instruktażu funkcjonariuszom / osobom odpowiedzialnym,
- kierownicy jednostek organizacyjnych Policji uzyskali informację na temat rzeczywistego stanu funkcjonowania jednostek w kontrolowanych obszarach,
- kierownicy jednostek organizacyjnych Policji uzyskali informację na temat stanu technicznego (z punktu widzenia ochrony przeciwpożarowej) użytkowanych obiektów,
- wnioski z kontroli będą uwzględniane w programach remontowo – modernizacyjnych obiektów oraz przy tworzeniu planów inwestycyjnych, co umożliwi zaplanowanie odpowiednich działań remontowych i inwestycyjnych mających na celu eliminację występujących nieprawidłowości w takim zakresie jak to jest technicznie możliwe i ekonomicznie uzasadnione.